Monthly Archives: October 2014

Hvidkåls-klatkager (variant af blomkåls-klatkagerne)

Se under “rester af blomkål og andre smårester i køkkenet”:

 

  • Blomkålen kan sagtens erstattes af hvidkål
  • Put hvidkålen i food-processoren og kvas den godt og grundigt igennem:
  • 2014-10-24 13.25.51
  • Tilsæt:
  • Flødeost / reven ost
  • Æg
  • Pofiber
  • HUSK
  • Bland til en god fast masse. Lad stå i 10 min., så dejen når at samle sig.
  • Ind i ovnen på 200 gr.

Voila:

2014-10-24 16.55.23

Gode som madbrød 🙂

Vil du lære at lave diverse madbrød, fyldt med grøntsager ? Se kurser

Billig LCHF hvidkålsgryde med chorizo pølse (og mad-pandekager stegt i andefedt)

Det er kål tid og det er bare om at udnytte de billige råvarer – et hvidkål koster ca 12 kr. og der er meget mad!

Jeg skulle lave hvidkåls-klatkager til en veninde og stod tilbage med 1/2 hvidkåls-hovede. Det smider man ikke ud 🙂

Det blev til hvidkålsgryde med chorizo-pølse
Ingredinser:
Fremgangsmåde:
  • Skær hvidkål i små stykker. Brug en skarp, tung kniv
  • Snit hvidløg
  • 2014-10-24 12.47.38
  • Varm kokosolie/smør i en stor gryde
  • Når det syder, tilsætter du karryen
  • Alle de dygtige kokke siger, at vi skal svitse karryen i fedstoffet for at fremhæve smagen, så det gør vi så 🙂
  • Når karryen er “brændt af”, d.v.s. den dufter godt og lækkert, uden at være brændt!, tilsættes hvidløg og hvidkål.
  • Hvidløg og hvidkål røres godt og grundigt rundt i gryden ved middelvarme, til det har fået en lækker gul/gylden farve:
  • 2014-10-24 12.57.55
  • Kyllingefond/vand/bouillon tilsættes.
  • Jeg havde ca. 2,5 – 3 dl kyllingefond. Mængden afhænger af, om du vil have retten “suppeagtig”
  • Ja, hele hytten lugter rimeligt meget af kål og karry, men det kan luftes ud 🙂
  • Lad fond og kål koge godt ind. Igen, med mindre du vil have en decideret suppe ud af det. Men kålen har godt af mindst 1-2 timers kogning på svag varme. Smag på kålen undervejs. Hvor blød vil du have kålen ? Smag og behag er jo forskellig.
  • Når væsken i kålen er som du vil have den, tilsættes kokosmælk og/eller fløde.
  • Lad det hele simre, indtil du har en cremet sag, som jeg f.eks. godt kan lide det.
  • Smag nu til med salt og peber.
  • Tilsæt til sidst chorizo-pølse
  • Så har vi en lækker LCHF ret til en billig penge, som strækker sig til flere måltider:
  • 2014-10-27 17.40.50
  •  Du kan sagtens tilsætte reven ost og noget andet kød. F.eks. kogt/stegt flæsk.
  • Til retten lavede jeg også disse lækre madpandekager, stegt i andefedt:
  • 2014-10-27 18.47.51
Vil du lave at lave disse LCHF pandekager ? Se MadMedVibs, Kurser i nem og lækker LCHF kost til billige priser

 

 

 

Festet hele natten lørdag og stadig skal have frokost klar til de følgende arbejdsdage ?

Er du én af de uheldige, som ikke har kantine-ordning og selv må klare sin LCHF frokost, så se med her:

Jeg var absolut ikke i humør om søndagen til de store mad-udskejelser efter lørdagens fest, så jeg måtte rode i gemmerne/fryseren/køleskabet efter noget brugbart frokost til de næste par dage:

Jeg fandt følgende LCHF ingredienser:
  • Lidt hakket oksekød i fryseren
  • En rest tomat-puré
  • Tørrede krydderier, f.eks. timian / oregano
  • Rødløg og hvidløg
  • Rester af ost: Emmentaler og Gouda
Vi er nødt til at have lidt grøntsager også, så jeg måtte lunte en tur til den nærmeste butik:
  • Her blev der så købt et dejligt, billigt blomkål.
Fremgangsmåde til oksekøds-fad med låg af blomkålsmos:
  • Hak rødløg og hvidløg i små tern og svits det godt på panden i kokos-olie / smør
  • Tilsæt hakket kød. Det gør ikke spor, at det er frossent. Bare på panden med det og steg så længe, indtil kødet er brunet
  • Tilsæt tomat puré
  • Tilsæt krydderier og salt/peber. Smag til, så du kan lide smagen.
  • Sæt panden til side
  • Skær blomkålen i mindre stykker – også stokken.
  • Kog blomkålen i ca. 10 min. Den skal være blød.
  • Hæld blomkålen over i en si og lad den dryppe godt af. (Hvis du synes, at kødsovsen virker lidt tør, så hæld lidt blomkåls-vand i den)
  • Hak osten i din hurtig-hakker, så den er godt smuldret.
  • Brug stavblenderen til at mose blomkålen godt og grundigt.
  • Bland ost og blomkål godt sammen. Tilsæt salt, peber, eventuelt muskatnød og du smager dig frem.
  • 2014-10-19 16.52.20
  • Tænd for ovnen, 200 grader
  • Find et ildfast fad frem. Hæld først kødsovsen ned i fadet
  • Dernæst blomkålsmosen henover
  • Giv hele retten ca. 10 – 15 min. i ovnen
  • 2014-10-19 17.22.05
  • Det ser lækkert ud, ikke 🙂 Nærmest italiensk mad-smag – og så ret hurtigt lavet 🙂
  • Og til min mave, er der altså frokost til en del dage!

Vil du lære at lave Mad Med Vibs – klik: Kurser i nem og lækker LCHF-kost

 

 

 

 

 

Inviteret ud at spise ? – intet problem på LCHF

Jeg var inviteret til fest på kro og man tænker jo altid: Er der nu noget, som jeg kan spise ? Og JA, det er der altid: Ind med fisken, kødet, grøntsagerne og den fede sovs. Så kan jeg sagtens droppe både brødet og desserten. Sidemanden blev rigtigt glad for min dessert 🙂

Skøn, mættende lakse anretning. Jeg spiste ikke brød-croutonerne

2014-10-18 18.43.55

 

Lækkert oksekød med grøntsager. Jeg undlod at spise kartoffel-anretningen

 

2014-10-18 19.40.40

 

Det kan sagtens lade sig gøre 🙂

 

Hokkaido græskar

Har besøg af 2 unge håndværkere fra Esbjerg i min Vibs B&B og serverede aftensmad for dem i går aftes:

  • Store, fedtmarmorede koteletter (af nakkefileten) i fad med flødesauce, tilsat smørstegte champignoner og tomater
  • Skrællet hokkaido i tern, dryppet godt med olivenolie, og drysset med salt og peber. I ovnen på 200 grader til ternene er herligt bløde og møre.

En stor fornøjelse, da jeg blev spurgt om opskriften 🙂