Daily Archives: 16/05/2015

Squash-ghetti med parmaskinke

Nem, lækker, sund og hurtig LCHF mad:

2015-05-12 17.15.11 squash-getti med parmaskinke

Ingredienser:
  • 2 squash / courgetter
  • 125 gr parmaskinke / og eller bacon
  • smør til stegning
  • salt og peber
Fremgangsmåde:
  • Tænd ovnen på 150 gr
  • Skyl squash’ene og skær den i meget tynde strimler. Har du en spiralizer er det hit (med den kan man skære spaghetti-tynde strimler), ellers bruger du et jullienne-jern/kartoffelskræller til at skære så tynde strimler som overhovedet muligt af squashen
  • Bag parmaskinken / baconen i ca. 10 min
  • Steg imellemtiden squash-strimlerne i smør i kort tid og smag til med salt og peber. Vær forsigtig med saltet. Skinken/bacon er rigeligt saltet i forvejen.

Er der rester til næste dag, kan hele retten selvfølgelig varmes op på panden, evt. tilsat lidt fløde.

Velbekomme 🙂 Et hurtigt og nærende måltid!

 

 

Brændende kærlighed

Vi skal da sandelig ikke undvære vores “brændende kærlighed”, fordi vi spiser efter LCHF-metoden :-):

2015-05-13 06.05.36 Brændende kærlighed

 

Du kan ikke se det på billedet, men der ligger en god bund af blomkåls-mos nedenunder blandingen af blød-stegte løg og parmaskinke 🙂

Ingredienser:
  • 1 blomkål
  • lidt fløde (forklaring på mængden kommer under fremgangsmåden)
  • reven muskatnød
  • salt og peber
  • Parmaskinke og / eller bacon (jeg brugte ca. 125 gr parmaskinke)
  • 5 løg
  • smør til stegning
  • Purløg
Fremgangsmåde – det hele foregår nogenlunde samtidigt, så forbered grøntsagerne først:
  • Tænd for ovnen – 150 grader
  • Løgene skæres ud i tynde, halve skiver
  • Løgene steges dejligt møre og gyldne i rigeligt med smør
  • Blomkålen skæres i buketter – tag stokken med
  • Blomkålen koges mør i 10-12 min. og afdryppes godt
  • Parmaskinken steges sprød i ca. 10 min – hold øje, lige pludseligt går det stærkt!
  • Blend blomkålsbuketterne med stavblender
  • Tilsæt meget lidt fløde til blomkålsmosen ad gangen, så den ikke bliver for tynd og blend igen. Det skal være en nogenlunde fast mos
  • Smag mosen til med lidt muskatnød, salt og peber. Pas på saltet. Parmaskinke og/eller bacon er rimeligt salt
  • Bland de stegte løg med parmaskinke / bacon og servér straks, evt. med purløg på toppen af mosen

Restemad til dagen efter: Blomkålsmosen varmes i ovnen på ca. 200 gr., så den er let gylden på overfladen. Det bliver den ikke ringere af! Løg/parmaskinke-blandingen lunes på panden.