LCHF Blomkåls- og broccoli-fad

Alle former for kål er noget så sundt. Så her er en pragtfuld, velsmagende kombination af både blomkål og broccoli – og så er det ikke dyr mad – det kan vi lide :-):

2015-05-12 16.31.50 Blomkåls- og broccolifad

 

Spis det enten som en ren vegetar-ret eller som tilbehør til en god kotelet, bøf eller en rest kylling.

Ingredienser:
  • 2 fed hvidløg
  • smør til stegning
  • 400 ml fløde
  • spæd evt. med 1 dl mælk
  • et helt broccoli inkl. stok
  • 1 helt blomkålshovede
  • 100 gr reven cheddarost – eller hvad du nu har af ost i køleskabet
  • 1-2 tsk tørret timian – eller gerne frisk
  • 25 gr mandler – udelades, hvis du er på striks LCHF
  • Olivenolie
  • Salt og peber
Fremgangsmåde:
  • Pil hvidløgs-feddene og skær dem i tynde skiver
  • Skær broccoli-hovederne i skiver og skær broccoli-stokkene i tynde skiver
  • Del blomkåls-hovedet i buketter
  • Rist hvidløgs-skiverne på panden i smør
  • Tilsæt dernæst broccoli-stokkene og rist godt igennem
  • Tilsæt herefter broccoli-hovederne og steg, indtil det hele er nogenlunde mørt, men stadig “al-dente” – d.v.s. stadig lidt “bid”
  • Tilsæt fløden
  • Lad hele retten koge op og afkøl lidt
  • Varm ovnen op til 180 gr
  • Blend hele retten med en stavblender og tilsæt halvdelen af osten. Hvis rettten føles for tør tilsættes lidt mælk/mere fløde
  • Smag til med salt og peber
  • Læg blomkåls-buketterne i et ovnfast fad
  • Hæld hele broccoli-blandingen henover
  • Drys resten af den revne ost henover
  • Brug din hurtig-hakker til at rive timian og mandler sammen til en knust blanding
  • Tilsæt timian- og mandelblandingen en god slat olivenolie og en lille smule salt og peber
  • Hæld blandingen over retten og bag ca. 1 time – eller indtil hele retten er gennenbagt og gylden
  • Skru evt. op for 200 gr., hvis du ikke synes, at overfladen bliver brun nok

Lær at lave mad hos Vibs

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *