LCHF grilled cheese sandwich

Amerikanerne elsker deres grilled cheese sandwich og da jeg faldt over denne opskrift på en amerikansk hjemmeside Ruled.me, måtte den altså afprøves! Ydermere har jeg aldrig lavet “brød” i en mikro-ovn. Det måtte også afprøves. Den grillede sandwich tilsætter jeg en salat, så vi får det grønne med. Se TIP i bunden af bloggen.

2015-06-13 19.55.37 Keto grilled cheese sandwich

 

Ingredienser – til én sandwich:
  • 2 store æg
  • 4 spsk hjemmelavet mandel-mel. Se TIP nederst i bloggen
  • 1 1/2 spsk HUSK
  • 1/2 spsk bagepulver
  • 20 gr blødt smør
  • ca. 50 gr revet ost. Jeg miksede 2/3 cheddar med 1/3 emmentaler
  • god klat smør til stegning
  • Evt. salat: Det skulle gå hurtigt, så jeg indkøbte en færdigkøbt blanding af forskellige grønne salater, små forskellig-farvede peberbrugter og havde en blanding af balsamico-olie dressing i køleskabet
Fremgangsmåde:
  • Start med at tage smørret ud af køleskabet, så det får stuetemperatur
  • Bland æg, mandel-mel, HUSK, bagepulver og det bløde smør
  • Bliv ved med at røre rundt indtil dejen tykner – ca. 30-60 sek.
  • Lad dejen stå og hvile i 5 min.
  • Tag en lille firkantet tallerken eller fad (jeg havde et på 10x 15 cm), smør den med smør og fordel dejen på den
  • I mikro-ovnen i ca. 2 min. på middeltemperatur
  • Brødet skal føles lidt fast, når du trykker på den
  • Tag forsigtigt brødet ud af formen/tallerkenen
  • Lad det afkøle lidt
  • Del brødet i 2 halvdele med en skarp brødkniv

2015-06-13 17.23.19

  • Læg revet ost mellem brød-delene
  • Varm en (grill)pande op, tilsæt smør, og steg sandwichen til du synes, at den er godt stegt og osten er smeltet
Du kan variere denne sandwich med alt det fyld, som du ønsker, f.eks.:
  • Skinke og ost
  • Gedeost og løg
  • Bacon og mozzarella-ost
TIP:
  • Den originale opskrift lyder på 2 spsk mandel-mel (fra f.eks. Funktionel Mad). Det er en helt anderledes slags mel end hjemmelavet mandelmel. Hvis du allerede har mandel-melet indkøbt, så prøv endelig opskriften af med dette.
  • Jeg malede en topfyldt dl mandler til mel i hurtig-hakkeren. Det svarer nogenlunde til 1 1/4 dl malede mandler, hvilket giver knap 8 små spsk. Du kan altid gemme overskydende rester i en lufttæt frysepose i køleskabet til en anden god gang.
  • Hvis du alligevel har gang i grillen, så må det være oplagt at lægge sandwich’en på også – evt. til næste dags morgenmad/frokost
  • Personligt foretrækker jeg brødene lidt tyndere. Også LCHF brød indeholder en del kalorier (grundet mandlerne), så prøv dig frem med en lidt større form/tallerken. Spis halvdelen og gem resten til morgenmad/frokost
  • Hvis du ikke er så stortspisende, er der rigeligt mad til to personer i én sandwich inkl. salat med en god, fed dressing.

Jeg synes, at det var enormt sjovt at prøve denne form for madlavning. Om man så er for eller imod mikro-bølgeovne, må man gøre op med sig selv 🙂

Lær at lave mad sammen med Vibs – klik her

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *