LCHF madlevering: Citrusmarineret laks på søde kartofler og bredbladet persille

Smagen af de søde kartofler og den friske fisk spiller fantastisk sammen. Jeg har lånt denne opskrift fra Umahro Cadogan og rettet den til efter mine smagsløg :-). Jeg tilberedte retten dagen i forvejen – det har laksen kun bedre af! Servér også gerne retten kold dagen efter.

Den søde kartoffel indeholder flere kulhydrater end den “normale” LCHF kost. Til gengæld indeholder den en masse gavnligt for kroppen, så vi kan sagtens “tåle” at spise den indimellem. Se TIP for rester.

2015-08-10 17.00.16 Citrusmarineret laks på søde kartofler og bredbladet persille

Ingredienser 3- 4 portioner:
  • 300 – 400 gr laksefilet uden skind, skåret i grove tern
  • Saft og fintrevet skal af 1 økologisk citron eller lemon. Jeg havde lemon i køleskabet
  • 5-6 dråber fishsauce. Det højner smagen i retten, men kan selvfølgelig udelades
  • Friskkværnet sort peber
  • vand
  • 1 fed hvidløg, finthakket
  • 400 gr søde kartofler, skåret i tern. Vask og skrab dem, hvis der er “øjne”
  • En god håndfuld plukket bredbladet persille, grofthakket
  • Olivenolie
Fremgangsmåde:
  • Vend laksen i lemonsaft og -skal, peber og fishsauce og lad det trække i mindst 30 min.  Jeg lod laksen trække i 5-6 timer i køleskabet, men marinér gerne natten over
  • Kom 2 dl vand i en gryde sammen med hvidløg og søde kartofler
  • Damp de søde kartofler i 15-20 min til de næsten er møre. Spæd evt. op med ekstra vand, så de ikke brænder på
  • Spæd evt. op med vand og læg laksestykkerne ovenpå de søde kartofler
  • Hæld resterne af marinaden fra laksen ved og damp det hele yderligere 5 min. til laksen er færdig.
  • Vend persillen i retten
  • Smag evt. til med salt og peber
  • Servér retten godt dryppet med olie

Velbekomme til mine søde kolleger hos VIBservice 🙂

TIP til rester til næste dags morgenmad: Skramleæg med stegte små tern af sød kartoffel og bredbladet persille:

2015-08-10 17.39.44 Scramble egg med søde kartofler, persille og pecorino ost

Uhyre simpelt og så har jeg morgenmad til 2 dage 🙂 : Rist små tern af sød kartoffel i kokosolie på middel varme til de er møre. Tilsæt grofthakket bredbladet persille og lidt salt og peber. 4 æg direkte ud på panden og saml dem hurtigt med kartoflen og persillen, så det bliver til en fast, men stadig lidt cremet masse. Jeg havde en rest pecorino ost (hård fåreost), som jeg lagde op på toppen. Skal det være ekstra lækkert, kan du grille retten, så osten smelter.

KH Vibs 🙂

 

 

 

1 Comment

  1. Karin says:

    Jeg var så heldig at få denne lækre ret serveret til frokost – og den er virkelig lækker !
    Den marinerede laks passer fint sammen med de søde kartofler, og den bredbladede persille gav lige retten et ekstra pift 😉
    Det er en ret, som ligger godt i maven – man bliver dejlig mæt, men hverken bøvet eller tung i maven, og dét ka’ vi li’ 🙂
    Resterne kom med mig hjem, og jeg spiste dem kold til aften, og da var retten akkurat lige så god og lækker.
    Retten er et hit, og jeg kan kun anbefale, at du bestiller den hvis den er på menuen ! 😀

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *