LCHF morgenmad/frokost og aftensmad med få ingredienser

Har du rester i køleskabet/fryseren, kan dette sikkert inspirere dig til nogle gode, sunde måltider, som kan kræver et minimum af indkøb og som kan spises i alle døgnets timer, som det nu behager:

Grøn og orange velsmag i lakserilette, bønnefritter og gratin med søde kartofler, spinat og pastinak. Stivelsesindholdet er lidt højere end vanligt for LCHF’ere, men da der er godt med fedt i maden, spiser man knap så meget. Bonus: Rester til næste dags frokost/aftensmad – win-win 🙂 :

2016-02-21 12.05.47 Lakserilette med kogt laks, creme fraiche og rødløg. Bønnefritter med hvidløg. Gratin med søde kartofler, spinat og pastinak

De af jer, som har fulgt med i min blog ved, at jeg lige nu “tonser igennem” med freelance arbejde for mit firma VIBservice samtidig med, at jeg gør mig klar til fuldtidsarbejdende som bogholder i Grøften pr. 1/3 2016. Men jeg synes ikke, at I skal “snydes for” de få billeder, som jeg har nået at tage 🙂 Jeg beskriver en lynhurtig gennemgang af tilberedningen:

Lakserilette: Og man kan sagtens bruge røget laks/ørred i stedet, som blot findeles! Jeg fandt 3 pakker fersk laks på tilbud og det måtte benyttes.
  • Vand i en lille gryde. Lad vandet komme til kogepunktet
  • Læg 2 stk. laksefilet i det kogende vand
  • Tag vandet fra varmen og lad laksen ligge i vandet. ca. 5-7 min. Tjek ved at skille laksestykkerne lidt fra hinanden. De skal være dejlig lyserøde, men selvfølgelig gennemkogt
  • Tag laksestykkerne op ad vandet og lad dryppe/køle af
  • Pluk de afkølede laksestykker (fjern skindet), tilsæt lidt creme fraiche 38% og et lille, meget fint hakket rødløg
  • Rør det hele sammen og smag til med salt og peber
  • På køl en times tid, så retten samler sig lidt.
Bønnefritter – klik her for opskrift – denne gang havde jeg tilsat tynde splitter af hvidløg. Mums 🙂

 

Gratin med søde kartofler, spinat og pastinak:
  • Damp en pose frisk spinat, så den falder sammen og evt. væde er fordampet. Alternativt optø frossen spinat og lad væde fordampe i en gryde/pande
  • Rens rodfrugterne og skær dem i grove stykker
  • Jeg havde nogle rødløg, som jeg skivede fint
  • Alle grøntsager op i et ildfast fad
  • Tilsæt en pisket blanding af fløde og æg (tilsat salt og peber). Jeg brugte nok knap 1/2 liter fløde og 2 æg til 3-4 pastinakker og 2-3 søde kartofler, spinat og løg
  • Revet ost henover hele herligheden
  • I ovnen på 200 gr. og bag til alle rodfrugter er møre. Hvis osten bliver for mørk inden da, lægges et stykke staniol henover.
Morgenmad/frokost: Ostebolle (som sagtens kan undværes i måltidet, men til gengæld kan bruges som sandwich, hvis du skal have nem mad med på jobbet), æggesalat og peberfrugt, stegt i kokosolie med røget paprika:

2016-02-28 09.21.42 Æggesalat, ostebolle, grøn peber stegt i kokosolie og røget paprika

Low carb ostebolle – klik her for opskrift og søg gerne rundt i arkivet. Det er et LCHF-“brød”, som jeg er rigtig glad for! Og som er tyvstjålet fra en anden blogger Sidse, som jeg har glemt efternavnet på. Sorry! 🙂

Æggesalat: Såre simpelt. Kog æggene smilende, køl af, og hak med en gaffel. Tilsæt passende mængde mayonnaise (uden tilsætningsstoffer), salt og peber. Smag til og voila! 🙂 Lav gerne en stor portion, så du har til mange morgener. Tilsæt gerne karry og karse for variationens skyld.

Grøn peber i røget paprika (den røgede paprika løfter altså enhver ret, hvor man kan lide smagen 🙂 : Varm kokosolie op i en pande. Når olien er bruset lidt af, tilsættes røget paprika. Lad bruse af. Skær peberen ud, som du nu ønsker det, og steg godt, til pebrene har en god og gyldenstegt kulør. Tilsæt evt. salt og peber. Smager bare så godt – og selvfølgelig kan alle farver pebre bruges! 

Knus og krams fra Vibs 🙂

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *