LCHF burgerboller af reste-melet i køkkenskuffen

Mine kære læsere har nok efterhånden fundet ud af, at jeg virkelig ikke bryder mig om at smide madvarer ud. Det er simpelthen for dyrt – og jeg vil hellere bruge pengene på noget andet sjovt end at have fornemmelsen af, at jeg smider pengesedlerne direkte i skraldespanden:-)

Jeg havde ikke fået bagt nogen form for boller i lang tid – ikke fordi jeg spiser så mange af dem – men de er super at have i fryseren, når man har travlt, og bare har tid til at komponere en hurtig “ostemad” 🙂

2016-07-15 17.45.29 Burgerboller af restemel med chiafrø

Ingredienser:
  • Jeg brugte 4 æg + 1 til pensling
  • 1 bæger hytteost 4%
  • De rester jeg nu havde af mel: Sesammel, mandelmel, Tropicai kokosmel
  • Chiafrø – der er drysset med chiafrø på toppen. Alternativt sesamfrø, hvis du synes
  • 1 par spsk HUSK (den grønne)
Fremgangsmåde:
  • Blend æg med hytteost
  • Ovnen tændes for 190 – 200 gr., og varmer op, mens dejen hviler
  • Tilsæt nu diverse former for mel, HUSK og evt. chiafrø. VIGTIGT: Dejen må ikke blive for fast. Lad dejen hvile i 10 min., så væsken bliver suget. Du skal med våde hænder/en ske kunne nogenlunde forme en bolle. Er dejen for våd, tilsætter du mere mel/HUSK og lader den hvile igen.
  • Hvis du vil have lidt flade burgerboller, sætter du klatten med dej på en bagepapir-beklædt bageplade og trykker dem lidt flade med en våd ske
  • Pensl bollerne med et sammenpisket æg og drys med chiafrø/sesamfrø
  • Tag bollerne ud af ovnen, når de er blevet let gyldne.
  • I min ovn skal jeg vende rundt på pladerne efter ca. 5 min. Hold øje med dem!
Bollerne kan også bruges til LCHF pulled pork med lynstegt spidskål:

2016-07-11 19.40.06 Pulled pork burger med hurtigstegt spidskål

Jeg lægger bollerne i fryseren – tør dem op/rister dem  på brødristeren, når jeg skal bruge dem, og får en herlig sprød skorpe !

 

Kh Vibs

Lær at lave med Vibs

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *