LCHF-tanker og Rødspætte på spinatbund med blomkålshollandaise

Inspirationen til denne LCHF-blog kom, idet en relation ud i Mad, Kost og Kunst fik mig til at reflektere over, hvorfor jeg skal holde mig til LCHF-kosten:

Jeg har kunnet mærke på min krop, at den i den grad skreg på vitaminer/god, sund LCHF-kost, især fordi jeg 2 gange har ligget på langs i løbet af 2 måneder pga af forkølelse og hoste, sikkert kombineret med noget lettere stress.

Så derfor kære venner – og håber, at I har lidt gavn af “guldkornene” 🙂 :

Jane Faerber var min gudeskønne LCHF-inspirator en lang overgang og hende, som sparkede mig i gang med en kost, som min krop i den grad kunne lide samtidig med, at kiloene (utilsigtet) raslede af.

Jeg lider af Morbus Chron (kronisk tarmbetændelse, se evt. her, i en heldigvis mild grad – andre har det langt værre!) og når jeg ikke følger LCHF-kosten, spiler min mave vildt op, jeg får ondt i maven og jeg får det  i den grad dårligt med mig selv. Når jeg skriver “får det dårligt med mig selv”, mener jeg fysisk og psykisk dårligt af at indtage for mange kulhydrater i form af mel, det være sig alle former for mel (inkl. ris, havre, byg, rug m.v.). Sukker rører jeg meget sjældent. Når jeg besøger Rom, tillader jeg mig til gengæld 100% at nyde romernes pragtfulde Tiramisu :-). Det er livsglæde 🙂

Sukker er et kapitel for sig og det er der skrevet meget, lange artikler om. At være sukker”narkoman” er ikke sjovt. Mange tror ikke, at de er det. Men prøv så lige at sige til dig selv: Kan jeg sagtens undvære sukker ? Kan du det ? Hvis nej, så er du afhængig. Sukker lagrer sig som rent fedt i kroppen og du får de vildeste op- og nedture i kroppen i form af en slags sult/hunger efter hvad som helst!.

Kort opsummeret: Hvis du får meget sukker/stivelse, reagerer din krop ved at lagre kulhydraterne som fedt. Dit insulin-niveau ryger op og ned og du føler sult og spiser mere sukker/stivelse – uden at din krop har behov for de dermed forbundne kulhydrater. Resultat: Fedt på kroppen og dermed vægtøgning og dårlig psyke/helbred.

Vil du vide mere ? Kontakt mig endelig 🙂 Klik her for yderligere informationer

Og nu til blog-overskriftens opskrift: LCHF-Hollandaisen er en afskrift af Jane Faerbers opskrift,  men som jeg på vanlig vis, tilbereder på min egen facon 🙂

NB: Jeg er single-woman, men jeg laver ALDRIG, som at sige ALDRIG nogen sinde kun mad til én dag. Det er spild af ressourcer, både arbejdstimer i køkkenet, indkøb, opvask m.v. Jeg tilbereder rigeligt med mad på én gang. Hvis jeg synes, at nu bliver jeg sg (pardon my french) dårlig af den samme mad flere dage i træk, ryger det i fryseren. Vi går aldrig kold på mangel af LCHF-kost 🙂

Her er min version af retten:  Hvad synes jeg lige, at jeg havde lyst til, havde i fryser/køleskab og hvad var der i supermarkedets kølediske/grøntsagsafdeling:

2017-02-23 18.28.27-2 Rødspættefileter på spinatbund med blomkålshollandaise

Ingredienser:

Blomkålshollandaise:

  • 1 blomkålshovede. Den originale opskrift siger 300 gr. blomkål, men jeg gider jo ikke at have noget til overs, så jeg bruger hele hovedet, inkl. det meste af stokken, uanset hvad blomkålen vejer
  • gem lidt af kogevandet
  • 200 gr smeltet smør
  • 3 æggeblommer
  • saft af 1/2 citron
  • salt og friskkværnet peber

Fisk på grøntsagsbund:

  • 250 – 500 gr fisk. Jeg fandt 250 gr rødspættefileter på tilbud. Brug gerne dobbelt så meget
  • Spinat – eller hvad du synes. Jeg købte 1 pose frisk spinat. Grøntsagerne skal bare kunne koges nogenlunde møre på 20 min.
  • 2-3 spsk olivenolie
  • 3 æggeblommer
  • Saft af 1/2 citron
  • Salt og friskkværnet peber

Fremgangsmåde:

  • Tænd ovnen på 200 gr
  • Skyl spinatbladene godt og tør dem. Læg dem over i et fad
  • Dryp godt med olivenolie, tilsæt lidt salt og peber og vend det hele godt rundt
  • Læg fiskefileterne ovenpå spinatbladene
  • Ind i ovnen og bag ca. 20 min
  • Del blomkålen i buketter og kog dem til de er møre
  • Hæld kogevandet fra blomkålen, men gem lidt af vandet
  • Blend blomkålsbuketterne, gerne i gryden, så varmen holdes
  • Tilsæt en æggeblomme ad gangen og blend videre
  • Tilsæt det smeltede smør i en tynd stråle og blend videre, til saucen har en jævn konsistens
  • Smag til med citron, salt og peber

Hvis du synes, at saucen bliver for tyk, så fortynd med lidt kogevand. Jeg kan nu godt lide den lækre cremede konsistens.

Velbekomme 🙂

Rester:

Start med at koge saucen blidt op. Den skal lige ramme kogepunktet = æggeblommerne koger med. Saucen op på en tallerken. Skrab gryden godt rent med en spatel. Fisk og spinat op i samme gryde (vi sparer opvask). Varm blidt op til kogepunkt.

NB: Mange er nervøse for at genopvarme spinat. Det har jeg gjort masser af gange. Blot spinaten er kogt/bagt godt igennem ved første tilberedelse og når kogepunkt igen ved genopvarmning.

Jeg håber, at du har haft fornøjelse af dette blog-indlæg. Der er masser af opskrifter på min side hér, så søg godt rundt. Ring eller skriv gerne 🙂

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *