Daily Archives: 19/10/2017

LCHF wrap med fyld af tunmousse

Wraps/omelet-ruller med forskelligt fyld er en god, mættende og hurtig måde at spise sund LCHF-kost på. Egner sig fortrinligt til madpakken.

Forslag til frokost til Annette Wibergs 1. kursusaften, den 7/11 2017: Slank med LCHQ. Klik her, for at se min blog, hvor jeg omtaler kurset. Smagsprøve medbringes 🙂 Klik her for kursus hos MadMedVibs.

Billeder med og uden tun  🙂

Ingredienser til 1 wrap:
  • 2 æg
  • 3 spsk piskefløde
  • 1/2 spsk HUSK (den grønne)
  • lidt røget paprika (giver lige lidt pikant smag). Eller cayennepeber. Kan sagtens udelades
  • smør eller kokosolie til stegning
Fremgangsmåde:
  • Pisk alle ingredienser grundigt sammen
  • Lad dejen hvile ca. 5 min., så HUSK’en opsuger noget af væsken
  • Frem med stegepanden (gerne slip-let), tilsæt fedtstof
  • Steg ved middelvarme, lad wrappen sætte sig og stivne, inden du vender wrappen (gerne med en stor palet, så den ikke knækker) og steger på den anden side.
  • Læg wrap’en over en tallerken. Lad køle lidt og rul sammen. Køl gerne af i folie i køleskabet. Ikke strengt nødvendigt, hvis du har meget travlt.
  • Rør rundt i dejen, inden ny dej hældes på panden.
Ingredienser og fremgangsmåde på en meget nem tunmousse:
  • En dåse tun i vand, godt afdryppet
  • Tilsæt mayonnaise, estragon, salt og peber.
  • Rør godt rundt og smag til
  • Servér gerne med en grøn salat og rød/gul peberfrugt
Servering:

Fold forsigtigt wrap’en lidt ud. Tilsæt tunmoussen, eller hvad du har lyst til, og rul godt sammen igen. “For” gerne wrap’en først med nogle sprøde hjertesalat-blade og tilføj ekstra grøntsager som f.eks. rød/gul peberfrugt i stænger som tilbehør.

Tip:

Jeg lavede en 3-dobbelt portion wrap-dej og fandt ud af, at ca. 1 dl dej ad gangen er en god størrelse på én wrap. Wraps’ene kan sagtens fryses.

Tip:

Har du småtravlt, skal have morgenmad og har en microovn: En wrap på en tallerken, nogle skiver ost ovenpå – woila:

Lær at lave mad med Vibs – klik her

kh Vibs 🙂

LCHF Tandoori kyllinge- og kålret med bacon

Kål og kylling er dejlig, enkel og billig LCHF-mad og kan tilberedes i et utal af varianter – her er én af dem med tandoori, der er et dejligt indisk krydderi. Lav gerne en stor portion i weekenden og frys resterne.

Forslag til aftensmad til Annette Wibergs 2. kursusaften: Slank med LCHQ. Klik her, for at se min blog, hvor jeg omtaler kurset. Klik her for kursus hos MadMedVibs

Ingredienser:
  • En god, stor kylling
  • 1 mellemstort hvidkålshovede
  • 2 pakker bacon
  • tandoori krydderi. Se TIP yderligere anvendelse af krydderiet
  • evt. salt
  • peber
  • evt. piskefløde
Fremgangsmåde – kogning af kylling- og fond:
  • Rens kyllingen godt og grundigt under rindende, koldt vand
  • Kyllingen i en gryde. Koldt vand på, så det lige dækker
  • Kog vandet op. Skum vandet jævnligt for urenheder under kogeprocessen
  • Kog kyllingen på svag varme under låg, så vandet lige simrer, ca. 45-60 min., afhængig af størrelsen. Benene skal kunne falde fra hinanden
  • Tag kyllingen op ad vandet, over i en si og lad køle af. Gem kogevandet.
  • Når kyllingen er tilstrækkeligt afkølet, pilles alt kødet af, plukkes i ikke alt for stykker, og op i en skål. Kyllingebenene lægges tilbage i kogevandet.
  • Kog nu kyllingebenene på god varme, uden låg, i 40-60 min., afhængig hvor meget væske, der skal være tilbage til kogning af kålen. Jeg koger væsken godt ind.
  • Væsken op i en si med en skål under, så der nu er den skønne kyllingefond tilbage i skålen.
  • Har du tid, afkøles fonden i køleskabet, evt. natten over. Derved lægger kyllinge-fedtet sig på toppen, der kan skrabes af og gemmes til stegning af kålen.
Fremgangsmåde – hvidkål og bacon:
  • Skær hvidkålen i tynde strimler eller hak det groft. Helt dit valg.
  • Tag nu din fond fra køleskabet, skrab kyllingefedtet af og hæld det i kogegryden
  • Svits hvidkålen i kyllingefedtet
  • Tilsæt så meget kyllingefond, som du ønsker. Er der overskydende fond, kan det altid koges ind senere.
  • Krydr med tandoori, lille smule salt og peber. Pas på med saltet, når der senere hen skal tilsættes bacon til retten. Smag dig frem med tandoori krydderiet.
  • Kog hvidkålen i fonden ca. 30-60 min. alt afhængig af, hvor meget “bid” der skal være i kålen.
  • Når kålen er færdigkogt, kan du vurdere, om fonden skal koges yderligere ind.
  • Jeg er ikke så glad for “tynde supper”, så jeg tilsætter et skvæt fløde og koger dette lidt ind sammen med fonden.
  • Tilsæt nu kyllingekødet og varm godt igennem. Smag til igen og krydr evt. ekstra med tandoori og peber
  • Imellem tiden er bacon stegt på panden. Jeg klippede de lange stykker midt over. De færdigstegte baconstykker over på køkkenrullepapir til afdrypning.
  • Gem baconfedtet til en anden god gang – f.eks. til stegning af wraps – klik her.
Så er der serveret 🙂 Kålgryden op i et forvarmet fad og drys små stykker bacon henover.
TIP:

Som det ses, har jeg ikke i denne ret, gjort noget ud af fonden. Se denne opskrift for en lækker fond, også baseret på kylling. Kyllingen kan selvfølgelig erstattes af vildt/oksekød. Søg efter “fond” i mit opskriftsregister og opdag, hvor mange gange jeg bruger en fond som basis i madlavningen 🙂

TIP:

Klik her for min lækre rester af oste-cremet blomkål og tandoori-krydret kyllingefileter.

Lær at lave med Vibs – klik her