Daily Archives: 28/11/2017

MadMedVibs – levering af LCHF smagsprøver til kursus – uge 4

Kære kursister!
MadMedVibs har fornøjelsen af at levere en lille smagsprøve til Annette Wibergs sidste kursusaften i denne omgang den 28. november 2017: Slank med LCHQ. Klik her for at se min blog, hvor jeg omtaler kurset. Klik her for kursus hos MadMedVibs.
Forslag til opskrifter:

Forslag til tilbehør/snacks: Ostekiks. Klik her for opskrift.

Forslag til tilbehør: Ovnbagte hvidkålsskiver: Klik her for opskrift.

Forslag til mørbradgryde: Klik her for opskrift. Kan spises sammen med de ovnbagte hvidkålsskiver, blomkåls ris eller blomkålsmos.

Link til MadMedVibs på Facebook: https://www.facebook.com/madmedvibs.dk/.

Jeg håber, at i får glæde af opskrifterne på min blog. Kig gerne rundt og søg på opskriftsregisteret.

Og jeg vil selvfølgelig blive glad, hvis i vil kommentere på mine forskellige blogs og på MadMedVibs’ side på Facebook (“like” også gerne denne side, hvis du synes 🙂 )

Lær at lave mad hos Vibs – klik her

kh Vibs 🙂

 

 

LCHF ostekiks og nem laksemousse

Ostekiks, også kaldet FatHead Crackers 🙂 En pragtfuld snack, når man bare trænger til en bid af et eller andet, eller til at skovle en gang laksemousse, flødeost, smør eller hvad du nu synes, oven på. Som vanligt, brugte jeg, hvad jeg havde i køkkenskufferne. Her er kiksene bagt med sesammel. På billedet er der tilføjet en klat laksemousse og persille. Nem opskrift længere nede i bloggen på laksemoussen. Spis gerne lækre, rå grøntsagsstave til og du har en skøn, sund, mættende LCHF-ret.
Ingredienser – ostekisk til en god stor portion:
  • 170 gr revet ost. Mozzarella if. original opskrift. Jeg brugte emmentaler
  • 85 gr sesammel. Mandel- eller kokosfibermel er også et alternativ. Det skal være det fintmalede mel fra f.eks. Funktionel Mad/Naturkram. Hvis der bruges kokosfibermel, skal det kun være 40 gr.!
  • 2 spsk flødeost, f.eks. Philadelphia. Brug noget af resten af flødeosten til laksemoussen
  • 1 æg
  • Lidt friskkværnet peber
  • 1/2 spsk tørrede krydderier. Jeg har brugt røget paprika. Brug fantasien 🙂
  • Bagepapir
Fremgangsmåde – ostekiks: NB: Dette kræver en microovn.  Gryde over meget svag varme kan afprøves
  • Bland revet ost og mel godt sammen. Der må ikke være klumper af melet
  • Tilsæt flødeost og rør godt rundt igen. Brug meget gerne hænderne for at få blandet alt godt sammen
  • Ind i microovnen på HIGH i 1 min. Brug en ikke for stor skål
  • Rør godt rundt og ind i microovnen på HIGH for yderligere 30 sek.
  • Tilsæt ægget, lidt peber og krydderi og rør blidt rundt
  • Tænd ovnen for 200 gr. varmluft
  • Placér dejen mellem 2 stykker bagepapir og rul tyndt ud, mens dejen er lun. Brug gerne en dejskraber til at skubbe kanterne ind, rul igen, og sørg for at få nogle pæne, lige kanter.
  • Det er vigtigt, at dejen ikke er for tyk, så bliver kiksene for seje
  • Fjern det øverste bagepapir og lad dejen køle lidt, så er den nemmere at skære ud
  • Bagepapir på 2 bageplader
  • Skær dejen ud i små firkanter og placér dem efterhånden på bagepladerne. Brug en dejskraber til at flytte dem over
  • Bag kiksene i 3-5 min. på hver side. Samtidig med, at kiksene vendes, byttes der også rundt på pladerne. (Bedre resultat if. min ovn)
  • Kiksene skal være let gyldne, ikke overbrune.
  • Køl kiksene af på en bagerist
  • Kiksene kan nu enten puttes i køleskab eller fryser.

TIP: Jeg synes, at de er bedst nybagte. Kiksene bliver lidt mere seje, når de har været i køleskab eller fryser. men på den anden side, det gør faktisk ikke så meget. Bare en anden slags fornemmelse i munden 🙂

Ingredienser og fremgangsmåde til nem laksemousse: (Frosne laksefileter er tit på tilbud):
  • 2 stk laksefileter, der sænkes ned i kogende vand og simrer i 3-5 min.
  • Dryp laksen godt af i en si. Lad laksen helt afkøle. Hvis der er skind på fileterne, fjernes dettee. Spis gerne skindet med stor fornøjelse 🙂
  • Laksen op i en en skål og tilsæt 2-3 spsk flødeost, f.eks. Philadelphia
  • Tilsæt saften af 1/4 lemon eller så meget, som du kan lide smagen syrlig
  • Rør godt rundt
  • Smag til med salt og peber

Så meget god fornøjelse ! 🙂

Lær at lave Mad Med Vibs – klik her

KH Vibs

 

 

LCHF ovnbagte hvidkålsskiver med hvidløg, olivenolie og persille

En anderledes måde at spise hvidkål på. Retten kræver noget tid i ovnen, afhængig af, hvor gennembagt kålen skal være if. din smag. Til gengæld en superbillig og alternativ måde at få gode grøntsager indenbords. Se TIP længere ned i bloggen til for/interval-bagning og udnyttelse af rester.

Ingredienser:
  • så mange skiver af 1 cm tykkelse af et hvidkålshovede, som du ønsker og, der kan være på bagepladerne
  • 2,5 spsk olivenolie til 4 skiver
  • 1,5 fed presset hvidløg til 4 skiver
  • finthakket persille til pynt
  • salt og peber
Fremgangsmåde:
  • Tænd ovnen på 180 gr varmluft. Jeg vil ikke sætte varmegraderne højere op af hensyn til, at de yderste kålblade hurtigt bliver brankede
  • Sæt hvidkålshovedet (stokken nedad) på et spækbræt og skær skiver af. Yderskiverne er nemmest at håndtere.
  • Sæt hvidkålsskiverne på en bageplade eller to. Saml skiverne lidt, hvis de yderste blade løsner sig
  • Bland olie, presset hvidløg, salt og peber sammen
  • Pensl skiverne med olie-hvidløgsblandingen. Sørg for, at hvidløget bliver fordelt på hver enkelt stykke
  • Bag skiverne i ovnen 1 – 1,5 time i ovnen, alt afhængig af, hvor mør kålen skal være
  • Hvis 2 bageplader bruges, byt rundt på dem efter halv bagetid
  • Tag kålen ud af ovnen
  • Smag et lille stykke for at tjekke mørheden, ellers ind i ovnen igen. Tilsæt evt. lidt salt og peber og drys evt. med ekstra olie
  • Drys med persille ved servering

TIP: Jeg testede interval-bagning til en travl dag: Bagte først hvidkålsskiverne i en time på 150 gr varmluft. Tog dem ud og lod dem stå og vente på køkkenbordet. Bager færdigt ved 180 gr, til kålen er mør. Ved servering drysses med persille.

TIP: Kålen kan sagtens genopvarmes på svag varme i ovnen. Hold øje, så hvidkålen ikke brankes. Dryp evt. med lidt ekstra olivenolie eller nogle klatter smør, forinden retten sættes ind i ovnen.

TIP: udnyttelse af rester for persillen: Klik her for mørbradgryde. Søg efter hvidkål i opskriftsregisteret og få gode forslag til udnyttelse af hvidkålsresterne. Jeg brunede resten af hvidkålen (fintsnittet) i lidt smør, tilsatte lidt fløde (som jeg havde til overs fra mørbradgryden) og lod kålen dampe mør under låg på svag varme. Krydr med salt og peber. Ind i fryseren, og jeg har sunde grøntsager i en fart til en anden god dag 🙂

God fornøjelse – KH Vibs 🙂

Lær at lave mad hos MadMedVibs – klik her