LCHF ostekiks og nem laksemousse

Ostekiks, også kaldet FatHead Crackers 🙂 En pragtfuld snack, når man bare trænger til en bid af et eller andet, eller til at skovle en gang laksemousse, flødeost, smør eller hvad du nu synes, oven på. Som vanligt, brugte jeg, hvad jeg havde i køkkenskufferne. Her er kiksene bagt med sesammel. På billedet er der tilføjet en klat laksemousse og persille. Nem opskrift længere nede i bloggen på laksemoussen. Spis gerne lækre, rå grøntsagsstave til og du har en skøn, sund, mættende LCHF-ret.
Ingredienser – ostekisk til en god stor portion:
  • 170 gr revet ost. Mozzarella if. original opskrift. Jeg brugte emmentaler
  • 85 gr sesammel. Mandel- eller kokosfibermel er også et alternativ. Det skal være det fintmalede mel fra f.eks. Funktionel Mad/Naturkram. Hvis der bruges kokosfibermel, skal det kun være 40 gr.!
  • 2 spsk flødeost, f.eks. Philadelphia. Brug noget af resten af flødeosten til laksemoussen
  • 1 æg
  • Lidt friskkværnet peber
  • 1/2 spsk tørrede krydderier. Jeg har brugt røget paprika. Brug fantasien 🙂
  • Bagepapir
Fremgangsmåde – ostekiks: NB: Dette kræver en microovn.  Gryde over meget svag varme kan afprøves
  • Bland revet ost og mel godt sammen. Der må ikke være klumper af melet
  • Tilsæt flødeost og rør godt rundt igen. Brug meget gerne hænderne for at få blandet alt godt sammen
  • Ind i microovnen på HIGH i 1 min. Brug en ikke for stor skål
  • Rør godt rundt og ind i microovnen på HIGH for yderligere 30 sek.
  • Tilsæt ægget, lidt peber og krydderi og rør blidt rundt
  • Tænd ovnen for 200 gr. varmluft
  • Placér dejen mellem 2 stykker bagepapir og rul tyndt ud, mens dejen er lun. Brug gerne en dejskraber til at skubbe kanterne ind, rul igen, og sørg for at få nogle pæne, lige kanter.
  • Det er vigtigt, at dejen ikke er for tyk, så bliver kiksene for seje
  • Fjern det øverste bagepapir og lad dejen køle lidt, så er den nemmere at skære ud
  • Bagepapir på 2 bageplader
  • Skær dejen ud i små firkanter og placér dem efterhånden på bagepladerne. Brug en dejskraber til at flytte dem over
  • Bag kiksene i 3-5 min. på hver side. Samtidig med, at kiksene vendes, byttes der også rundt på pladerne. (Bedre resultat if. min ovn)
  • Kiksene skal være let gyldne, ikke overbrune.
  • Køl kiksene af på en bagerist
  • Kiksene kan nu enten puttes i køleskab eller fryser.

TIP: Jeg synes, at de er bedst nybagte. Kiksene bliver lidt mere seje, når de har været i køleskab eller fryser. men på den anden side, det gør faktisk ikke så meget. Bare en anden slags fornemmelse i munden 🙂

Ingredienser og fremgangsmåde til nem laksemousse: (Frosne laksefileter er tit på tilbud):
  • 2 stk laksefileter, der sænkes ned i kogende vand og simrer i 3-5 min.
  • Dryp laksen godt af i en si. Lad laksen helt afkøle. Hvis der er skind på fileterne, fjernes dettee. Spis gerne skindet med stor fornøjelse 🙂
  • Laksen op i en en skål og tilsæt 2-3 spsk flødeost, f.eks. Philadelphia
  • Tilsæt saften af 1/4 lemon eller så meget, som du kan lide smagen syrlig
  • Rør godt rundt
  • Smag til med salt og peber

Så meget god fornøjelse ! 🙂

Lær at lave Mad Med Vibs – klik her

KH Vibs

 

 

2 Comments

  1. Helle Borg says:

    Hej Vibs😊
    Kan man bruge rismel i stedet for det andet mel,der står i opskriften.
    Har købt det forkerte 🙄🙄. Knus Helle

    • madmedvibs says:

      Kære Helle.
      Beklager mit lidt sene svar. Nu håber jeg ikke, at du gik helt i stå med madlavningen 🙂 Nej, rismel skal du undgå. Der er alt for meget stivelse i. Så bedst, at du holder dig til opskriften 🙂 KH Vibs
      PS: Kopiér gerne dit spørgsmål over til min mail en anden god gang: nielsen.vibs@gmail.com

Leave a Reply to Andrewmom Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *