Monthly Archives: December 2017

LCHF Rester af løg og gulerødder

Well, lower carb, i stedet for low carb. Løg og gulerødder er sødere i smagen, og derfor indeholder grøntsagerne også mere stivelse. Spiser du ikke dette hver dag, er grøntsagerne bestemt ok. Men, som altid, skal du mærke efter i kroppen: Får du mere trang til søde sager, så skær ned på disse grøntsager. Til gengæld er de supersunde 🙂

Ingredienser og tilberedning – gulerødder med timian i smør:
  • En god klat smør i en gryde. Der skal være låg til gryden
  • Så mange skrællede, småtskårne skiver gulerod, som du orker
  • Gulerødderne ned i gryden til smøret sammen med tørret eller frisk timian, salt og peber
  • Låg på gryden
  • Damp på svag varme, til du synes, at gulerødderne har den mørhed, som du gerne vil have. Jeg vil gerne have lidt “bid” i mine gulerødder
Ingredienser og tilberedning – langtidsstegte løg i olivenolie:
  • Jeg brugte 6 store løg
  • Halverede løgene og skar dem i meget tynde skiver
  • Olivenolie på en stor pande på svag varme
  • Løgene op på panden og steg til de er møre og bløde på svag varme. Vend jævnligt løgene på panden. Det tager sin tid at få løgene møre!
  • Når løgene har opnået den ønskede blødhed, stænkes med æblecidereddike. Ikke for meget ! Lad eddiken koge helt væk, stadig på svag varme
  • Smag til med salt og peber
  • Nu har du en løgret, som både er sød- og syrlig 🙂
TIP:

Retterne kan stort set bruges til hvad som helst: En rest kød, fisk eller anden grøntsag. Jeg havde en rest fløde, tilsatte fløden til løgene og havde en skøn løgflødesovs 🙂

God fornøjelse og lær at lave Mad Med Vibs – klik her

LCHF Selleri- og gulerodspuré i Sous Vide

Til min fødselsdag har jeg tilberedt Brdr. Prices osso buco og smidt retten i fryseren til selve dagen 🙂 Tilbage i køleskabet var bl.a. knoldselleri og gulerødder fra retten. Det blev straks konverteret til denne puré, tilberedt i Sous Vide. Den oprindelige opskrift er fra ChefSteps og justeret af mig. Selv selleri-hadere vil elske denne ret/tilbehør – og ser det bare ikke smukt ud 🙂

Ingredienser:
  • Jeg havde 250 gram selleri og 235 gram gulerødder i renset vægt
  • 50 gr smør
  • saft af en lemon
  • fingerspids salt – hellere smage til senere
  • 1 1/4 dl piskefløde
Fremgangsmåde:
  • Skær selleri og gulerødder i nogenlunde lige store, meget tynde skiver
  • Grøntsagerne i vakuum-posen og tilsæt smør, lemonsaft og salt
  • Luften ud af posen med vakuumieren
  • Kog sous vide i 90 min. på 85 grader
  • Grøntsagsblandingen ud af posen og op i en skål
  • Herefter blendes grøntsagsblandingen med fløde, indtil du har en dejlig, blød mos.
TIP:

Der var stadig rester af løg og gulerødder fra osso buco’en – klik her for udnyttelse af rester.

God fornøjelse og kh fra Vibs 🙂

LCHF Sous Vide okseklump

Nyt køkken legetøj:  Sous Vide 🙂 Den skulle afprøves med en okseklump. Senere skal jeg afprøve nakkefilet med svær (fedtmarmoreret i forhold til nakkekammen), så vi er klar til Juleaften 🙂

Okseklumpen blev serveret med ovnbagt rød spidskål og ovnbagte søde kartofler:
  • Indkøb af ca. 1 kg okseklump
  • I Sous Vide’n på 57 gr i 10 timer. Jeg tilberedte klumpen nogle dage i forvejen inden planlagt fortæring, så efter endt kogetid, spulede jeg kødet (stadig bibeholdt i vakuum-posen) over med koldt vand og derefter straks i køleskab
  • Opvarmede igen i Sous Vide’n 3 1/4 time på 56 gr. Jeg kunne godt have givet den 15 min. længere. Sous Vide eksperterne siger, at opvarmning skal ske en grad lavere end selve tilberedningen.
  • Smør på panden og klumpen brunes hurtigt på god varme.
  • Spidskålen blev skåret i 4 halve og fordelt i et fad. Olivenolie og flagesalt henover kålen. I ovnen i ca. 30 min. (afhængig af ønsket mørhed) på 180 gr varmluft. Læg evt. staniol henover kålen, hvis den begynder at blive for mørk.
  • Kartoflerne blev sat skruppede i ovnen på 185 gr varmluft i ca. 45-50 min. Mærk efter med en kniv, om de er blevet møre.

Mit første forsøg med mit nye legetøj blev en succes 🙂 Kødet blev smukt rødt, ikke blodigt, supermørt, men stadig med en god struktur.

KH Vibs 🙂