Om LCHF – hvad er det ?

LCHF = Low Carb High Fat

Lavt indtag af kulhydrater og højt indtag af fedt

Lækker mad uden sult og afsavn!

Dette opnår du bl.a. ved at spise LCHF-kost:
  • Vægttab eller stabilisering af din vægt, så du ikke hele tiden har vægtudsving
  • Ingen oppustethed i maven
  • Ingen uren hud
  • Ingen cellulitis. Info til pigerne: Jeg har fået de blødeste “yder”-lår uden brug af diverse “skrubbe-midler” 🙂
  • Bedre, stabil søvn
  • Langt højere energi-niveau
  • Bedre appetitregulering
  • Bedre fertilitet
  • Stabilt blodsukker, (d.v.s. mindre eller ingen sukker-trang)
  • Færre muskel- og ledsmerter
  • For sukkersygepatienter har kosten vist sig meget gavnlig (mindre – eller ingen – medicin)
  • For Morbus Chron-patienter er der stor bedring (ved jeg af egen erfaring)
Du spiser – kort fortalt:
  • En masse grøntsager
  • Du slipper ikke for at spise grøntsager 🙂 De er supersunde for din krop – og din krop kan ikke undvære alle de gode effekter af grøntsager. Til gengæld kan du lave nogle lækre olie-dip eller spise mayonnaise eller flødesauce til dem. Det er da herligt!
  • Kød, fisk, skaldyr, fjerkræ
  • Det gode fedt. Kokos-, oliven-, og rapsolie
  • Fede mælkeprodukter i moderate mængder. Fløde, fede oste, smør. Ingen light-produkter hér!
  • Æg. Masser af dem – der er en mængde gode vitaminer i
  • Nødder og frø. I begrænset omfang, hvis du vil tabe dig og afhængigt af om du træner og hvor meget
  • Bær. I begrænset omfang
Du spiser ikke:
  • Alle korn- og ris-produkter
  • Kartofler (søde (de rødlige) kartofler spiser jeg dog indimellem)
  • Sukker
  • For mange bælgfrugter. Afhængig af, om det  sætter gang i din sukker/- brødafhængighed
= minus sukker- og brød afhængighed!
Bonus ved LCHF kosten, som bl.a. nævnt ovenfor:
  • Du vil opleve velbehaget over ikke mere at skulle forsage flødesauce, bacon, bøffer med fedtkant, skindet på kyllingen m.v.
  • Du er mæt i meget længere tid ad gangen
  • Mange spiser kun 2 til 3 gange om dagen. Altså ikke alle mellemmåltiderne, som vi er blevet opdraget med.
Jeg kan give dig LCHF opskrifter til sund, lækker, enkel LCHF mad:

Jeg kan vejlede dig i at lave mad, som kræver lidt længere tid, men som til gengæld er det hele værd. Også til ham/hende, som du gerne vil imponere. Meget af maden kan laves i god tid i forvejen.

Desserter:

Er ikke forbudte :-). De laves bare uden brug af hvidt sukker/mel.  Jeg kan hjælpe dig i gang med at lave mange lækre desserter. Se Kurser i Nem og lækker LCHF kost.

LCHF indkøb:

Hvis du “bare” vil spise den enkle LCHF kost, såsom kød, fisk, skaldyr, kylling, grøntsager, fløde, fede oste, æg og smør og de gode olier, så er det jo enkelt at købe ind til dette. Vil du gøre maden lidt mere afvekslende og spændende, skal du indkøbe f.eks. nedenstående.

Men lad endelig være med at farte ud og køb det hele på én gang. Tag det efterhånden, som du får behov. Jeg hjælper dig gerne med indkøbet:

  • HUSK (physillium frøskaller), den grønne æske
  • Mandler, mandelmel
  • Sesammel
  • Kokosmel/kokosfibre
  • Pofiber

Alt kan købes på nettet. Heldigvis er mange supermarkeder også begyndt at sælge LCHF produkter.

Se også mit indlæg her, der blev skrevet efter opfordring fra www.muttersund.dk: http://www.madmedvibs.dk/2017/03/sukker-og-stivelsesafhaengighed/

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *